Vid en första anblick kan det kännas lockande att lämna in sitt fordon för inbyte då det är en snabb affär. Men förmodligen är det även den sämsta affären för dig. Skillnaden mellan inbyte och förmedling är stor. Du kan troligtvis göra något roligare för pengarna istället för att de går in på handlarnas konton.

När en handlare ska ta in ett inbyte beräknas inköpspriset eller inbytespriset till ca 20-30% under marknadspriset. Ett bud som är ekonomiskt rimligt och riskfritt för dem då de inte kan betala lika mycket som en slutkund (köpare) skulle kunna göra. Även om du får ett bra inbytespris hos handlaren, så har handlaren stora marginaler i det fordon du köper och som du inte kan pruta bort. De flyttar med andra ord bara vinsten. Därför behöver du som kund räkna på affärens helhet, och inte bara på ett mellanpris.

Inbyte är förmodligen den sämsta affären du kan göra vid försäljning av ditt fritidsfordon.

Jämför du mot att sälja ditt fordon via förmedling, hos Svea Husbilar, blir kostnaden istället mellan 6 – 10 % beroende på fordonsstorlek. Med en snabb överslagsräkning syns det tydligt att du kan spara tiotusentals kronor. Bara genom att välja förmedlingsuppdrag framför inbyte. Förmedlingen kan ske antingen innan eller i samband med att du köper en ny husbil eller husvagn. Så har du bara lite is i magen och väljer förmedling framför inbyte, kan du vara säker på att göra din bästa försäljningsaffär.

Är du nyfiken på hur förmedling går till och vill läsa mer?
Här är hela vårt magasin med massor av intressant läsning om förmedling, husbilslivet och mycket mer Svea Husbilar Magasin Vinterspecial