fbpx

Framgången för Svea husbilar i Älmsta möttes av en förargad kartell: ”Vi skapade ett jävla liv”

Trots att Älmsta-baserade Svea husbilars försäljningssiffror har gått stadigt uppåt sedan starten 2016, har företaget inte stått utan utmaningar. Bland annat skyr branschkolleger dem som pesten. – Men det sporrar bara oss, säger delägaren Tobias Linusson.

Den eviga dansbandsdängan “Leende guldbruna ögon” skvalar mellan väggarna i Svea husbilars enorma anläggning på Hantverksvägen i Älmsta. Associationerna till trots är det faktiskt inte bara “den glada pensionären” som satsar på husbilar längre, förklarar företagets ägare Tobias Linusson och John Lönnqvist.

– Det finns ett stort intresse hos både yngre par och familjer numera. Dessutom semestrar allt fler i sina husbilar året runt, säger Tobias Linusson.

Trots att det ständigt är fullt ös hos Svea husbilar är det svårt att ta miste på arbetsglädjen i lokalerna. Enligt ägarna är just energin den enskilt största förklaringen till att husbilsföretaget har exploderat sedan starten 2016.

– Företaget började som ett blankt papper. Vi stod på Tobias garageuppfart och blev upprymda över varje enskild husbil vi sålde. Nu säljer vi 50-60 stycken i månaden under högsäsong – och snittar ungefär 80 arbetstimmar i veckan. Vi lever och andas vårt företag, säger John Lönnqvist.

Men de två entreprenörerna mottogs inte med öppna armar av resten av branschen. Tobias Linusson och John Lönnqvist upplever att de kom in som en nagel i ögat på sina branschkollegor, som de anser har sålt husvagnar på samma sätt sedan urminnes tider.

– Vi har verkligen jobbat hårt för att skapa en personlig prägel, bland annat genom humoristiska videos på sociala medier. Att köpa husbil är en stor investering och vi vill att våra kunde ska vara trygga med vilka vi är, säger John Lönnqvist.

Tobias Linusson nickar instämmande.

– Det här skapade ett jävla liv hos våra konkurrenter som gick så långt som att skapa en kartell och försöka exkludera oss från mässor. Men det slog bakut för dem eftersom husbilskunderna i Sverige valde att backa upp oss.

När de får frågan om de är stolta över framgångarna svarar de först inte, utan ler bara lite snett. Nöjda är de inte förrän de är klara. En omsättning på 200 miljoner kronor och anläggningar i Älmsta, Borås och Kinna är bara delmål.

– Vi har inte riktigt tid att stanna upp och luta oss tillbaka. Vi vill öppna ytterligare sju anläggningar och vi sneglar just nu på våra nordiska grannländer. De ligger ungefär fem år efter oss när det kommer till husbilar vilket är lovande för vår del, säger Tobias Linusson.

I skrivande stund har Svea husbilar totalt 39 fastanställda, varav 17 som anställdes i år, i samband med att ägarna startade upp den nya anläggningen i Kinna. Ägarna framhåller att de inte hade varit någonting utan sin personal – och de kommer att fortsätta rekrytera.

– Söker man till verkstaden behöver man ju ha förkunskaper, men i övrigt kollar vi mer på personlighet. Vi är ett företag i ständig utveckling så vi vill ha hit folk som vill springa tillsammans med oss!

Text: Ellinor Gotby Eriksson, Norrtelje Tidning