Det finns olika lösningar för värmesystem till husbilar och i huvudsak så skiljer de sig genom vattenburen eller luftburen uppvärmning. Beroende på hur du använder ditt fritidsfordon och hur lång campingsäsong du har så finns det för och nackdelar med båda systemen.
Vattenburen uppvärmning
Det vanligaste systemet är från Alde och bygger på vattenburen värme som drivs av gasol samt el. Pannan värmer upp en vätskeblandning bestående av vatten och glykol som sedan cirkulerar genom konvektorer och rör. Konvektorerna som är placerade utmed ytterväggarna värmer upp dessa först och därefter så sprids värmen inåt i fordonet tills allt är uppvärmt.
Fördelen med vattenburen värme är att du får en jämnare värme i bodelen och är tystare än luftburen uppvärmning. Det har bättre värmeegenskaper i sträng kyla i jämförelse med andra värmesystem och passar därför mycket bra för de som vill vintercampa. I vissa utföranden finns även vattenburen golvvärme.
Nackdelen är att Alde består av ett dyrare värmesystem och tar mer av vikten i fordonet. Har systemet stått oanvänt tar det generellt lite längre tid att värma upp husbilen i jämförelse med luftburen uppvärmning.
Luftburen uppvärmning
Det mest kända märket heter Truma och bygger på luftburen uppvärmning och är det absolut vanligaste värmesystemet för husbilar. Den populäraste varianten drivs av gasol och el om elpatron är installerad. Truma finns även som dieselversion. Till det här systemet kan du också välja till golvvärme
Fördelen med luftburen värme är att det går fortare att värma upp husbilen. Det blir torrare luft, hjälper till att ventilera och snabbare avfukta luften i husbilen. Truma har en lättare konstruktion både viktmässigt samt konstruktionsmässigt än de andra värmesystemen.
Nackdelen är att luftburen uppvärmning ger en mer ojämn värme i fordonet, speciellt vid sträng kyla. Det ger även ifrån sig ett surrande ljud från fläkten som kan upplevas som störande.
Dieselvärmare
De vanligaste leverantörerna är Webasto eller Truma och ger luftburen värme som drivs av diesel från samma tank som motorn använder. Systemet kan värma upp både bodelen och motorn. Det finns även tillval för
att värma upp tappvattnet.
Fördelen med att ha dieselvärmare är att det ger en snabb uppvärmning av husbilen och det är enkelt. Eftersom du förser värmaren med diesel så minskar förbrukningen av gasol, vilket gör att du inte behöver byta flaska lika ofta och slipper ta med extra om du är ute längre. I Webastos fall monteras värmaren på under bilen vilket sparar utrymme inne i husbilen.
Nackdelen är att dieselvärmare behöver användas kontinuerligt, åtminstone varannan månad. Den kan lukta lite diesel när den är kall och den drar ström från startbatteriet. Det är dessutom sämre ur en miljösynpunkt.
Golvvärme
Golvvärme är inget primärt värmesystem utan fungerar främst som ett komplement och är skönt för frusna fötter. Har du ett vattenburet värmesystem från Alde kan den även driva golvvärmen utan 230V ström, för elektrisk golvvärme krävs 230V.
Tänk på!
Har husbilen en Truma Combi så måste du kontrollera att den är utrustad med elpatron om du vill ha golvvärme. Combi står för att pannan även fungerar som varmvattenberedare, inte att den kombinerar gas och el.
Vilket värmesystem passar dig?
Ska du främst använda husbilen under vår/sommar/höst så räcker oftast den luftburna värmen. Vill du däremot campa mycket under vintern med sträng kyla och samtidigt ha bekväm värme, ungefär som i hemmet, så
är vattenburen värme att föredra. För att vattenburen värme ska fungera optimalt så krävs det att bodelen har konstruerats med exempelvis ett uppvärmt dubbelgolv.
Läs nästa avsnitt om skötsel av luftkonditionering.
Gillar du husbilar lika mycket som oss och vill läsa mer? Kolla in alla inlägg på vår husbilsblogg.
Följ oss på sociala medier för mer tips och inspiration om husbilslivet på Facebook och Instagram.
0 kommentarer